פורקס | שוק המט"ח

פורקס הוא שוק גלובאלי בו מטבע אחד נסחר עבור אחר. חלק מהמשתתפים בשוק מסחר הפורקס הם תאגידים גדולים הפועלים במדינות רבות שחייבים לשלם לעובדיהם במטבע המדינה בה הם עובדים, אולם חלק מרכזי בשוק מורכב מסוחרי מטבע פרטיים המנבאים תזוזות בשערי המטבע, ממש כפי שבשוק המניות מדברים על תחזיות וצפי לגבי עתיד כול מניה ומניה הנסחרת. סוחרי מט"ח מנסים להרוויח מהשינוי הקטן ביותר בתזוזת שערי המטבע (פיפס). בשוק המט"ח, בניגוד לשוק המניות, אין דבר כזה 'ידיעות פנימיות' - החדשות החשובות בתחום המסחר במט"ח מתפרסמות בכול העולם בו זמנית, מאפשרות לכול סוחרי המט"ח להגיב באותו זמן לידיעות.

בשוק הפורקס מטבע נסחר כנגד מטבע אחר – כול זוג מטבעות מרכיב מוצר פיננסי, כשהצירוף בעל היקף המסחר הגדול ביותר הוא EUR/USD, הדולר מול האירו. שוק המט"ח פועל 24 שעות ביממה לאורך השבוע והמסחר נערך בין אדם פרטי לברוקר הפורקס, בין הברוקרים לבנקים, ובין הבנקים לבנקים. המסחר העולמי היומי במט"ח הגיע למחזור של 1.9 טריליון באפריל 2004.

כמו בכול שוק, גם בשוק הפורקס יש מחירי קנייה ומכירה משתנים. בצמדי המט"ח המובילים ההבדל בין מחיר המכירה למחיר הקנייה הוא מינימלי, בדרך כלל פיפס אחד או שניים. אם במסחר EUR/USD מחיר המכירה יהיה 1.4234, הפיפ יהיה הספרה האחרונה, זאת אומרת '4'. סביר להניח כי מחיר הקנייה בצמדי המט"ח המובילים יהיה יקר עד שני פיפסים, זאת אומרת 1.4236.

הדבר הבולט שמבדיל את שוק המט"ח הכללי משוק הפורקס הוא אפשרות המינוף. ברוקרים של פורקס דרך פלטפורמות מסחר מקוונות מציעות מינוף של עד עשרים פיפסים בין מחיר המכירה ומחיר הקנייה. באמצעות מינוף זה, הרווח של המשקיע על כול תזוזה, ולו המינימלית ביותר, בשערי החליפין, גדול פי כמה מההשקעה המקורית, ומקרבת בפני המשקיע את האפשרות להרוויח בגדול, כמו גם להפסיד את כול כספו.