מהו פיפס?

מהו פיפס בשוק הפורקס?

במסחר בשוק הפורקס, המשקיעים מחפשים את התנודה בשערי המטבע, ולו גם הזעירה ביותר. תנודה מינימלית זו נקראת פיפ. ("פיפ" ביחיד, "פיפס" ברבים) אם כן, מהו פיפ? ומה תפקידו בשוק הפורקס? דבר אחד בטוח, המשקיע יכול להרוויח יותר ככול שמספר הפיפסים שלו גדל.

בשוק הפורקס, הפיפ הוא יחידת המידה הקטנה ביותר המהווה את השינוי שחל ביחס בין צמדי המטבעות הנסחרים. הפיפ של שוק הפורקס הוא כמו הנקודה בשוק המניות, והשינוי בפיפסים מצביע על עלייה או ירידה בערך המטבע. גרפים של שוק הפורקס מתייחסים לרוב למחירי קנייה שונים של מטבע לעומת מטבע אחר לאורך תקופת זמן. ההפרש בין מחירי הקנייה בתאריכים מסוימים על הגרף בא לידי מדידה מדויקת באמצעות הפיפסים. פלטפורמות פורקס מקוונות רבות מציגות בזירת המסחר שלהן בצורה אוטומטית את שינוי מרווח הפיפסים של המשקיע. שירות זה נותן למשקיע מידע מהימן לגבי הפסד או רווח בזמן אמת.

ערכו הממשי של הפיפ משתנה והוא תלוי בסכום ההשקעה ההתחלתי, ואפשרויות המינוף הקיימות אצל ברוקר הפורקס. באופן כללי, בצמדי מט"ח כמו EUR/USD (דולר מול יורו) על כל מהלך השקעה סטנדרטית (שווה ערך ל – 100,000 יחידות של המטבע הנסחר), תנודה של פיפ אחד לטובת המשקיע תיצור רווח של 10$. אם המשקיע בוחר בהשקעה מינימלית (שווה ערך ל – 10,000 יחידות של המטבע הנסחר), אזי הרווח של הפיפ יהיה 1$. במילים אחרות, המשקיע יכול לקבוע את ערכו של הפיפ, וכתוצאה מכך לשלוט ברמות הרווח וההפסד שלו. הערך הכספי של הפיפ תלוי לא רק בכמויות המסחר, אלא גם בסוג המטבע ובתנודותיו.

רוב הברוקרים של שוק הפורקס מציינים את ההבדל בין מחיר המכירה למחיר הקנייה של צמדי המטבע בפיפס, וככל
שמספרם עולה, כך גם הסיכון עולה, והאפשרות לעשות רווח עצום בזמן קצר הופכת ממשית.